Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Inspiraci nacházím v každém živém stvoření,“ říká výtvarnice Veronika Kolářová

Keramická tvorba je pro mladou výtvarnici Veroniku Kolářovou prostředkem, kterým ráda komunikuje se světem a předává lidem svůj pohled na svět. Za svou originální tvorbu přitom autorka získala prestižní ocenění Lidická růže. 

Co pro vás znamená tvoření?

Tvoření pro mě znamená život, tvořením jednoduše žiji. Pamatuji se, že se mě jednou kamarád zeptal, co mě baví. Odpověděla jsem mu, že keramika. Tak se mě ptal, co dalšího. Zase jsem mu odpověděla, že keramika. Práci s keramikou si pokaždé užívám. Je to proces, při kterém zapojuji celou svou fantazii a jsem pokaždé zvědavá, jak to nakonec dopadne.

Čím vás zaujala právě keramika?

Všechno začalo už ve školce. Mohli jsme si tam hrát a realizovat to, co nás napadlo. Pracovala jsem tehdy s plastelínou. Následně jsem začala chodit na keramické kurzy, a to mě doslova pohltilo, protože mi to připadalo jako velmi krásná a kreativní činnost. Bavila mě ta možnost sebevyjádření a hraní si s tím, co mě zrovna napadne. Dále se mi na keramice líbí, že nakonec vždy vidím výsledek své práce. Je to pro mě krásný pocit, když na něčem usilovně pracuji a potom mám to dílo před sebou a mohu obdivovat jeho tvary a barvy. U keramiky je to zajímavé i z toho důvodu, že barevnost díla vystoupí na povrch až tehdy, kdy se dílo vytáhne z keramické pece. To jsem vždy příjemně překvapena.

Pamatujete se na své výtvarné začátky?

Jak už jsem zmiňovala, vše začalo ve školce a potom pokračovalo na základní škole. Důležitým mezníkem pro mě ale byla chvíle, kdy jsem nastoupila v deseti letech do Domu dětí a mládeže Praha 3 – Ulita (DDM), kam docházím už sedmnáct let a doposud zde chodím tvořit, protože je to velmi kreativní a příjemné prostředí. Velmi mě tam posunula akademická malířka paní Faktorová, která byla úžasnou osobou a hodně mě inspirovala. Doteď si vzpomínám na okamžik, kdy jsem se se svou sestrou šla zapsat ve svých dětských letech do keramického kurzu a ptala jsem se, kdo nás bude učit. Byla tam tehdy právě paní Vlasta Faktorová a říkala nám, že ona. Tehdy jí přitom bylo přes sedmdesát let. Zpočátku jsme z toho byly trochu překvapené, ale potom jsme musely uznat, že je to naprosto úžasná osoba a osobně jí musím vyjádřit velké poděkování, protože mě posunula až tam, kde jsem teď. Paní Faktorová byla jednoduše dobrým duchem tohoto místa a velmi ráda na ni vzpomínám.  

Podporovali vás rodiče ve vašem nadání?

Rodiče mě od dětství podporovali. Má maminka měla zpočátku k mé tvorbě připomínky, zejména k barevnosti děl. Tak jsem jí doporučila, aby si to vyzkoušela. Opravdu si zkusila z keramiky něco vyrobit a zjistila, že barvit keramiku je tak trochu alchymie. Pochopila, jak je to náročné, a dokázala potom více ocenit mou práci. Můj tatínek zase vždy dokázal dobře opravovat věci. Takže mi nejednou pomohl například s ulomenými kousky keramiky. Patří mu také poděkování za to, že mi pomáhá s převozem keramiky na místo konání výstavy a následně s instalací jednotlivých děl. Oba rodiče mě podporují a za to jsem moc ráda.

Kdo vás v tomto směru umělecky nejvíce ovlivnil?

Nejvíce mě ovlivnila již zmiňovaná paní Faktorová. Ona byla úžasná v tom, že dokázala nejenom předávat znalosti z keramiky, ale dokázala také dobře vést a vychovávat. Když proto do keramického kurzu přišly malé děti, musely hned odložit své mobilní telefony a začalo se pracovat. Zpočátku to pro mě a mou sestru bylo poměrně náročné, ale potom jsme si ji velmi oblíbily a chodily jsme do keramiky velmi rády. Paní Faktorová se stala jakousi průvodkyní v našich životech. Jinak naše spolupráce probíhala tak, že jsem přinesla návrh, který jsem nosila v hlavě, a ona například řekla, ano, je to dobré. Během let jsem postupně zjistila, co se jí z mé tvorby líbí více a co méně. Vytvořila jsem například keramickou hlavu a ona reagovala, ano, to už tedy umíte vytvořit. Potom jsem zase vytvořila takové malé postavičky s klacíčky místo rukou a ona řekla, ano, to je úžasné. Překvapilo mě, že se jí taková drobnost líbila a ptala jsem se sama sebe, jak je to možné. Ať už to ale bylo jakkoliv, měla vždy dobré nápady a vždy věděla, jak člověku co nejlépe poradit. To dovedla skvěle a za to všechno si jí velmi vážím.

Za svou tvorbu jste získala již několik ocenění. Kterého si nejvíce vážíte?

Jsem držitelkou tří prestižních ocenění na Mezinárodní dětské výtvarné výstavě Lidice, konkrétně se jednalo o osobní cenu Lidická růže. To považuji za úspěch a velmi mě to potěšilo a podpořilo v další tvorbě. Do soutěže se mohou zapojit děti od 4 do 16 let a přijímány jsou rozmanité výtvarné techniky. Soutěžní kategorie zahrnují kresbu, malbu, grafiku, kombinovanou techniku, fotografii, film a výtvarný objekt. Konkrétně u výtvarného objektu je možno pracovat s keramikou, kovem, dřevem, sklem, textilem nebo papírem. Mám tuto soutěž velmi ráda.

Co vám účast v soutěžích přinesla?

Určitě jsem si uvědomila, že má cenu pokračovat s keramikou, protože jsem byla oceněna odbornou porotou a získala za svou práci medaili.

Máte za sebou také několik samostatných a kolektivních výstav.

Má první výstava se konala ve Studijním a informačním centru České zemědělské univerzity v Praze. Následovala výstava v Domě dětí a mládeže Praha - Podbaba a na radnici v městské části Praha -Suchdol. To byla má nejrozsáhlejší keramická výstava. Nedávno jsem potom měla výstavu na Salonu výtvarníků v pražské Grabově vile a KERA ÉRA v Bílém domě v Praze

Jak je to s hledáním vhodných prostor pro výstavu keramiky?

Vystavování keramiky je poměrně náročné. Nemyslím tím ani tak hledání vhodných prostor, i když přiznávám, že i ty jsou uzpůsobené více na vystavování obrazů, jako samotné převážení děl. Vše se totiž musí pečlivě zabalit do bublinkové fólie a opatrně převážet autem na místo, kde se výstava koná. Musí se přitom dávat velký pozor, aby se cestou něco nerozbilo nebo nepolámalo. Další věcí je umět vystavit keramiku tak, aby nespadla, když kolem ní někdo projde. Ideální jsou proto skleněné vitrínky.

Kde pro svou tvorbu hledáte nejčastěji inspiraci?

Jednoduše ve všem, co vidím kolem sebe. Inspiraci nacházím v každém živém stvoření. Nejvíce ze všeho se mi ale líbí hmyz. Vidím v něm neskutečnou rozmanitost. Při tvorbě se potom nechávám vést vlastní intuicí, kreativitou a múzou a ono to nakonec nějak dopadne.

Co chcete svou tvorbou lidem předat?

Chtěla bych předat především to, že tvoření je skvělé, protože se člověk může vyjádřit zcela volně a bez zábran a je to, alespoň pro mě, velmi uklidňující a osvobozující činnost. Kromě toho, že se vyjadřuji slovy, tak se vyjadřuji také keramickou tvorbou, kterou předávám druhým lidem svůj pohled na svět. Hodně mě potom potěší, když si mé dílo doma někdo vystaví a dělá mu potom při každém pohledu na něj radost.

Co vás ve své tvorbě nejvíce posunuje kupředu?

Asi čas, protože časem získávám další potřebné zkušenosti. Mám také ráda, když tvořím pokaždé něco jiného, a každé dílo je tak jiné a zcela originální. Naopak nerada tvořím kolekce, nemohla bych například vytvořit deset různých keramických hlav za sebou, potřebuji mezi jednotlivými keramickými díly časový rozestup.

Vaše keramická tvorba má poměrně široký záběr. Představíte, čemu se v ní věnujete?

Často se věnuji přírodní tematice. Přírodu mám ráda a líbí se mi jednoduše tak, jak ji Bůh stvořil. Mám ráda rozmanitou faunu a flóru. Ze všeho nejvíce mě ale fascinuje hmyz. Ten se mi líbí už odmalička. Když jsem byla například ve školce, tak jsem říkala ostatním dětem, podívejte, ukazovala jsem přitom na ploštice a obdivovala je. Na hmyzu se mi líbí obrovská rozmanitost, která se v něm ukrývá. Mám ale samozřejmě ráda i ostatní zvířata. Přírodu prostě miluji, ráda do ní chodím a čerpám z ní energii. Navíc mě velmi uklidňuje. Kromě zmiňované přírody se v rámci keramiky věnuji znázornění rozmanitých domů a věží nebo hudebních nástrojů. Samostatnou kapitolou jsou potom mé ikonické keramické hlavy. V tomto případě byl nápad hotový velmi rychle, ale bylo poměrně náročné ho realizovat, aby to po anatomické i technické stránce všechno fungovalo. Nakonec se to ale povedlo a měla jsem z toho obrovskou radost.

Na čem aktuálně pracujete?

Aktuálně pracuji na menších zakázkách. Co se týče větších zakázek, nedávno jsem dodělala jednu keramickou hlavu, Klíčnici. V budoucnu se těším na zpracování divadelní hlavy.

Co je podle vás základem pro tvorbu dobré keramického díla?

Určitě dobré základy. Je potřeba naučit se udělat kvalitně keramickou placku tak, aby nepraskala a nepropadala se. Také je potřeba naučit se pracovat dobře s keramickým náčiním, šlikrem, tedy keramickým lepidlem, a glazurou. Respektive, nejprve je důležité naučit se, jak to konkrétní dílo udělat technicky správně. Pokud nemáte s keramikou zatím žádné zkušenosti, doporučila bych pro začátek navštívit víkendový keramický kurz. Tam zjistíte, zdali vás tato činnost baví. Pokud vás to chytne, je dobré přihlásit se potom do keramického kurzu, kde se vám budou věnovat odborníci a provedou vás světem keramiky od základních technik až po ty pokročilé.

Jsou vaše díla na prodej?

Některá díla jsou na prodej. Jedná se zejména o mou novou tvorbu nebo zakázky, které mám velmi ráda. V případě zakázek je dobré, když má klient alespoň rámcovou představu o tom, co by chtěl, a potom mi dá volnou ruku. Já se potom pustím do tvorby. Je to pro mě velmi inspirující pracovat s konkrétním tématem a přitom mít určitou volnost ve vlastní tvorbě. Sama jsem vždy příjemně překvapená, jaké dílo se mi nakonec podaří vytvořit a jak vypadá poté, co ho vytáhnu z keramické pece. V případě keramických zakázek je ovšem potřeba zdůraznit, že je nutné ozvat se několik měsíců dopředu, abych všechno časově stihla. Keramika je totiž velmi náročná na čas. Když se to ale potom podaří, mám z toho velikou radost. Je to skvělý pocit, když vytvořím keramické dílo, někdo si ho ode mě zakoupí a dělá mu potom doma radost. Co se týče mé starší tvorby, tu si ponechávám. Jedná se totiž o díla, která často vystavuji nebo jimi obdarovávám svou rodinu.

Co je vaším snem?

Bylo pro mě potěšením spolupracovat tak dlouhou dobu s paní Faktorovou. To už teď bohužel nejde. Chtěla bych ale přesto nadále pokračovat v keramickém kurzu v DDM a stále se v keramice zdokonalovat a realizovat své nápady. Také mě hodně baví pracovat na konkrétních zakázkách. Jak už jsem před chvílí uvedla, mám radost, když někoho má práce potěší a mou tvorbu si zakoupí. Dává mi to tak větší smysl, než kdyby mi tvorba ležela doma v šuplíku.

Plánujete v nejbližší době nějakou výstavu?

Aktuálně hledám prostory pro další možnou výstavu. Zájemci si však mohou prohlédnout mou tvorbu na mých oficiálních webových stránkách.

 

Autor: Kateřina Dušková | pondělí 18.12.2023 12:00 | karma článku: 17,60 | přečteno: 334x
  • Další články autora

Kateřina Dušková

„Ničením planety Země ničí lidé sebe,“ říká básnířka Viola Jíchová

Planeta Země a lidé, láska, přátelství, porozumění, důvěra, odvaha, ale také štěstí a zdraví. To jsou témata, kterým se ve svých básních dlouhodobě věnuje básnířka Viola Jíchová, vítězka mnoha básnických soutěží.

30.1.2024 v 18:00 | Karma: 7,46 | Přečteno: 302x | Kultura

Kateřina Dušková

ROZHOVOR: Básnířka a ilustrátorka Kateřina ANIMA Dušková a Chat GPT

Vydala jsem svou první ilustrovanou básnickou sbírku s názvem ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA. Požádala jsem proto Chat GPT, aby mi položil několik tematických otázek, které by zajímaly mé fanoušky. Podívejte se na jeho otázky a mé odpovědi.

23.1.2024 v 10:00 | Karma: 7,76 | Přečteno: 142x

Kateřina Dušková

„Ve své tvorbě se chci podělit o krásy světa viděné mýma očima,“ říká malíř Ondřej Kočár

Maluje snová města, zátiší a portréty, kdy tvoří doslova víly portrétovaných dívek. V rámci tvorby se potom snaží docílit toho, aby jeho díla pohladila člověka na duši a udělala mu radost. Seznamte se s tvorbou Ondřeje Kočára.

9.1.2024 v 11:00 | Karma: 11,08 | Přečteno: 352x | Kultura

Kateřina Dušková

ANIMA poezie XLVI: Kreativní ostrov a Umělecké dílo

Dvě nové ANIMA básně Kreativní ostrov a Umělecké dílo se zaměřují na oslavu kreativity. Poukazují na schopnost kreativních lidí nazírat na svět okolo sebe z jiného úhlu pohledu, který může být pro ostatní velmi obohacující.

8.1.2024 v 19:08 | Karma: 0 | Přečteno: 59x | Poezie a próza

Kateřina Dušková

ANIMA poezie XLV: Harmonie a Hravost

Co je pro vás důležité ve vztahu? Pro mě harmonie a hravost. A právě tak se jmenují mé dvě nové ANIMA básně! Vypráví o tom, jak se protiklady přitahují a jak se propojují společnými zážitky a společnou životní vizí.

12.12.2023 v 13:20 | Karma: 4,90 | Přečteno: 90x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05,  aktualizováno  10:41

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let

27. dubna 2024  10:10,  aktualizováno  10:24

Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

  • Počet článků 85
  • Celková karma 7,46
  • Průměrná čtenost 605x
Mladá česká básnířka a ilustrátorka vystupující pod pseudonymem ANIMA.

Seznam rubrik