Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Ve své tvorbě se chci podělit o krásy světa viděné mýma očima,“ říká malíř Ondřej Kočár

Maluje snová města, zátiší a portréty, kdy tvoří doslova víly portrétovaných dívek. V rámci tvorby se potom snaží docílit toho, aby jeho díla pohladila člověka na duši a udělala mu radost. Seznamte se s tvorbou Ondřeje Kočára.

Co pro vás znamená umění?

Umění podle mě podněcuje ve schopnosti vnímat krásu a estetiku. Může se jednat o hudbu, poezii, tanec nebo výtvarné umění. Všechno je velmi povznášející. Osobně jsem rád, že i já mohu přispět svou výtvarnou tvorbou.

Pamatujete na své výtvarné začátky?

Ano. Jasno jsem začal mít již na střední škole. Už tenkrát jsem věděl, co by mě nejvíc bavilo a čemu bych chtěl zasvětit výraznou část svého života.

Dokázal byste shrnout, jak se vaše tvorba vyvíjela od doby, kdy jste s ní začal?

Nejprve to vypadalo, že budu grafikem. Vytvořil jsem kolekci asi 200 leptů. Pak se můj zájem najednou obrátil k malbě a já vlastně ani nevytiskl svůj poslední lept. Olejomalba zvítězila a již jsem ji neopustil následujících 40 let.

Čím vás mezi všemi výtvarnými technikami zaujala právě olejomalba?

Práce s olejem mě vyhovuje svým postupem, prakticky neomezeným formátem, malováním na plátno, dřevěné desky. Obraz mívá minimálně 5 vrstev a vzniká mnoho měsíců. Je to daleko náročnější postup, který právě v lazurových vrstvách neumožňuje chybovat.

Jaké barevné odstíny pro tvorbu svých obrazů nejčastěji používáte a proč?

Mé obrazy jsou vesměs v teplých tónech. Snažím se, aby má díla pohladila na duši a udělala ostatním radost. Ale vznikají i obrazy chladnější, ve kterých dominuje modrá.

Zrození ostrůvku

Máte nějaký osobní rituál před zahájením malování vašich obrazů?

Rituál nemám. Prostě si sednu k malířskému stojanu, vypláchnu štětce a dám se do práce. V tu chvíli zapomínám na starosti a věnuji se pouze tvorbě. A aby práce nebyla tak jednostranná, nasadím si sluchátka a povídám si s manželkou nebo přáteli. V takové atmosféře se mi nejlépe pracuje

Dáváte obrazům název před zahájením malby, nebo až po jejich dokončení?

Název dostává obraz vždy až po dokončení. Je někdy dost složité vytvořit maximálně dvouslovný název obrazu, který bych nejraději popsal několika větami.

Kde nejčastěji hledáte inspiraci pro svou tvorbu?

S inspirací problém opravdu nemám. Spíš mě v průběhu malování napadají další možnosti, jakými se dále ubírat. Musím si zvolit jen jednu a ty ostatní jsou zapomenuty a nikdy už nebudou dokončeny.

Tematicky se zaměřujete zejména na malování snových měst a zátiší. Čím vás zrovna města a zátiší fascinují?

Neokouzluje mě moderní architektura, nenacházím v ní prvky, které by mě inspirovaly. Staré domy mají pro mě své hluboké kouzlo, které vyjadřuje pocity člověka, který je stavěl.

Rozečtený román

Kromě toho rád malujete portréty. Mají tyto portréty skutečnou lidskou předlohu?

Ano, portréty nejsou realistickým otiskem člověka, ale snažím se, aby vyjadřovaly spíše lidskou duši. Říkám, že maluji víly portrétovaných dívek.

Uvádíte, že hledáte vyšší hodnoty lidského bytí. K jakým hodnotám jste dospěl?

Asi hledám onu Hrabalovu perličku na dně. Každý člověk má v sobě něco zvláštního, jiného. Má také své poslání, které by měl naplnit. Tohle všechno vyzařuje z lidí i z věcí, které vytvoří.

Kromě toho se zmiňujete o světlu a jeho síle. Co pro vás světlo znamená a jak ho využíváte ve své tvorbě?

Světlo a stín jsou pro mě velmi důležité. Proměňují vnímání věcí, lidí. Světlo je pro mě energie, která stojí u zrození všeho.

Má vaše tvorba vliv na váš osobní život a naopak?

Když začnu malovat, snažím se dávat ze sebe co nejvíc pozitivního. Člověk, který si obraz pověsí na stěnu, touží z něj čerpat další energii pro svůj život.

Něha přírody

Stojí za některým z vašich obrazů zajímavý příběh, o který byste se rád podělil?

Každý obraz má svůj příběh. Jsou díla, která dokončím po 20 letech, a potom za mnou přijde člověk, který takový obraz hledal celý život. Některým připomene dávnou lásku nebo dům, ve kterém vyrůstal.

Jaké poselství byste chtěl skrze své obrazy předat lidem?

Mám vždy radost, pokud se najde někdo, kdo má podobné vnímání světa jako já a vidí to, co jsem do obrazu vložil. Mám rád klid, souznění s přírodou, žádné násilí...

Jak podle vás umění ovlivňuje společnost?

Tak je otázka, zda umění není odrazem společnosti. Já nikdy nešel s proudem a hledal si vlastní cestu. Budu rád, když si někdo sedne před mým obrazem, uvaří si kávu a prožívá své krásné sny.

Jaký postoj zaujímáte k umělecké kritice?

Každý umělec tvoří podle svého vidění světa a snaží se dát do projevu co nejvíc sebe. Dobrá odborná kritika mu může pomoci tvorbu lépe směřovat, nalézt cestu k lepšímu pochopení autora a diváka.

Jarní východ slunce

Realizoval jste mnoho samostatných i kolektivních výstav v České republice i zahraničí. Jaké jsou vaše zkušenosti s vystavováním?

Už jsem začal druhou stovku samostatných výstav a cítím, že se v budoucnu budu stále více prezentovat na internetu, přesněji na svých stránkách. Pořádání takových velkých výstav je složité a fyzicky i duševně náročné.

Kromě toho si mohou zájemci prohlédnout a zakoupit vaši tvorbu také online.

Ano, na mých webových stránkách je k vidění průřez mé tvorby, odkaz na můj kalendář a také aktuální fotky obrazů na prodej. Taková prezentace má výhodu, že má díla si mohou prohlížet zároveň lidé z různých míst.

Co považujete za svůj největší úspěch v umělecké kariéře?

 Asi to, že se koníček spojil s prací, na kterou se vždy těším.

Máte nějaký profesní sen, který byste si rád splnil?

Namalování každého obrazu je vlastně splněným snem. Tak bych si přál, aby mě ještě čekalo mnoho splněných snů.

Pohádkový kraj

Plánujete v současnosti nějakou výstavu?

Právě nyní je na mých stránkách k vidění výstava složená z 60 obrazů, kterou jsem si věnoval k nadcházejícím 60. narozeninám. Pracoval jsem na ní více než rok a zařadil jsem do této kolekce i má starší díla.

Co byste doporučil začínajícím malířům?

Každý umělec by se měl vydat vlastní cestou a najít sebe. Jedině tak vytvoří díla hodnotná. Je to dlouhá cesta, která vlastně nikdy nekončí a každým obrazem se tvůrce posouvá dál.

Čemu se nejraději věnujete, když nemalujete?

Jezdíme se synem obytným americkým autem na srazy, navštěvujeme zříceniny hradů, jeskyně a rozhledny. Také chodíme s rodinou na koncerty, výlety. A večer jsou obvykle prožité u zapáleného krbu s nějakým pěkným filmem nebo televizní soutěží.

Jak byste se popsal v jedné větě?

Jsem člověk, který se chce ve své tvorbě podělit o krásy světa viděné mýma očima.

Ondřej Kočár

 

Autor: Kateřina Dušková | úterý 9.1.2024 11:00 | karma článku: 11,08 | přečteno: 352x
  • Další články autora

Kateřina Dušková

„Ničením planety Země ničí lidé sebe,“ říká básnířka Viola Jíchová

Planeta Země a lidé, láska, přátelství, porozumění, důvěra, odvaha, ale také štěstí a zdraví. To jsou témata, kterým se ve svých básních dlouhodobě věnuje básnířka Viola Jíchová, vítězka mnoha básnických soutěží.

30.1.2024 v 18:00 | Karma: 7,46 | Přečteno: 302x | Kultura

Kateřina Dušková

ROZHOVOR: Básnířka a ilustrátorka Kateřina ANIMA Dušková a Chat GPT

Vydala jsem svou první ilustrovanou básnickou sbírku s názvem ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA. Požádala jsem proto Chat GPT, aby mi položil několik tematických otázek, které by zajímaly mé fanoušky. Podívejte se na jeho otázky a mé odpovědi.

23.1.2024 v 10:00 | Karma: 7,76 | Přečteno: 142x

Kateřina Dušková

ANIMA poezie XLVI: Kreativní ostrov a Umělecké dílo

Dvě nové ANIMA básně Kreativní ostrov a Umělecké dílo se zaměřují na oslavu kreativity. Poukazují na schopnost kreativních lidí nazírat na svět okolo sebe z jiného úhlu pohledu, který může být pro ostatní velmi obohacující.

8.1.2024 v 19:08 | Karma: 0 | Přečteno: 59x | Poezie a próza

Kateřina Dušková

„Inspiraci nacházím v každém živém stvoření,“ říká výtvarnice Veronika Kolářová

Keramická tvorba je pro mladou výtvarnici Veroniku Kolářovou prostředkem, kterým ráda komunikuje se světem a předává lidem svůj pohled na svět. Za svou originální tvorbu přitom autorka získala prestižní ocenění Lidická růže.

18.12.2023 v 12:00 | Karma: 17,60 | Přečteno: 334x | Kultura

Kateřina Dušková

ANIMA poezie XLV: Harmonie a Hravost

Co je pro vás důležité ve vztahu? Pro mě harmonie a hravost. A právě tak se jmenují mé dvě nové ANIMA básně! Vypráví o tom, jak se protiklady přitahují a jak se propojují společnými zážitky a společnou životní vizí.

12.12.2023 v 13:20 | Karma: 4,90 | Přečteno: 90x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

Bystroň tvrdí, že balíčky od Ruska nedostal. Stěžuje si, že se stal obětí kampaně

27. dubna 2024  9:12,  aktualizováno  9:25

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň se ohradil proti článku magazínu Der Spiegel,...

Kanada přispěje české iniciativě na dělostřeleckou munici. Přidá i na drony

27. dubna 2024  8:55

Kanada poskytne další peníze na ukrajinskou výrobu dronů a na českou iniciativu, jejímž cílem je...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 85
  • Celková karma 7,46
  • Průměrná čtenost 605x
Mladá česká básnířka a ilustrátorka vystupující pod pseudonymem ANIMA.

Seznam rubrik