ROZHOVOR: Básnířka a ilustrátorka Kateřina ANIMA Dušková a Chat GPT

Vydala jsem svou první ilustrovanou básnickou sbírku s názvem ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA. Požádala jsem proto Chat GPT, aby mi položil několik tematických otázek, které by zajímaly mé fanoušky. Podívejte se na jeho otázky a mé odpovědi.

Jaký je tvůj nejoblíbenější prvek ve tvé básnické sbírce a proč?

Ve své básnické sbírce otevírám čtenářům svou duši. Umožňuji jim tak nahlédnout alespoň na chvíli do mého pocitového světa a podívat se, jak vnímám rozmanité vztahy a každodenní drobné zázraky na naší Zemi. Z celé palety pocitů si vybírám ten, který ve mně dlouhodobě nejvíce rezonuje, a tomu dávám konkrétní podobu. Tím hlavním pocitem, který prochází celou básnickou sbírkou, je láska. Láska, která spojuje neviditelnými mosty. Láska k lidem, umění, přírodě a životu. Svou sbírkou chci přimět čtenáře, aby se na chvíli zastavili a uvědomili si jedinečnost života na Zemi. Aby si uvědomili, že to, co mnohdy pokládají za samozřejmé, je mnohdy velmi vzácné a cenné. A protože je mi vlastní také hravost, vkládám tento obsah do vázaného verše s originální grafickou úpravou. Básně potom volně doprovázím vlastními ilustracemi.

Kateřina ANIMA Dušková: Báseň pro Zemi (ukázka z básnické sbírky ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA)

Jaká byla nejtěžší část procesu vytváření této sbírky a jak jsi ji překonala?

Pro mě bylo asi nejnáročnější udělat první krok, tedy učinit rozhodnutí, že nastal ten správný čas a mám vydat svou první básnickou sbírku. V tomto směru jsem měla velkou oporu ve svém manželovi, rodině, přátelích a dalších autorech. Jakmile jsem se pro tvorbu sbírky rozhodla, šlo už všechno poměrně rychle. Zde bych zdůraznila, že sbírku se podařilo vydat také díky mnoha skvělým lidem, kteří se na jejím vydání jakkoliv podíleli. Spolupracovat s nimi byla pro mě výborná zkušenost a budu na toto období ráda vzpomínat.

Jaký byl tvůj původní záměr s tvou básnickou sbírkou a jak se během procesu tvorby mohl změnit?

Původně jsem pouze chtěla dát dohromady svou starší tvorbu. Jak jsem ale kompletovala své básně a ilustrace a řadila je do jednotlivých tematických kapitol, tak jsem si uvědomila, že je potřeba napsat několik dalších nových básní a doplnit je novými ilustracemi, abych jimi vyjádřila všechno to, co chci sdělit. A tak jsem psala a kreslila. Nakonec se stalo, že starší tvorba je přítomna pouze v první kapitole, která je jakýmsi otevíráním mé duše a dává tematicky nahlédnout do dalších kapitol, které již obsahují mou současnou tvorbu.

Kateřina ANIMA Dušková: Domov (ukázka z básnické sbírky ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA)

Jak nacházíš inspiraci pro své umělecké projekty?

Inspiraci pro svou tvorbu nacházím především ve svém vlastním životě. Snažím se vnímat, jak se v různých situacích cítím, uvědomovat si pocity, které ve mně nejvíce rezonují a následně jim dávat konkrétní podobu. V praxi to vypadá tak, že si vyberu jedno konkrétní téma a uvědomím si pocity, které se mi s tímto tématem spojují. Tento celek potom podpořím podobně laděnou hudbou, která ve mně vzbudí další asociace. Následně se pustím do práce. Pracuji etapovitě a dávám si mezi jednotlivými etapami časový odstup. Pomůže mi to získat nadhled a doladit všechny detaily tak, abych byla s tvorbou opravdu spokojená.

Kateřina ANIMA Dušková: Manželství (ukázka z básnické sbírky ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA)

Která básnická sbírka nebo ilustrační práce tě inspirovala k tomu, aby ses stala autorkou nebo ilustrátorkou?

Básně jsem měla ráda už jako malá. Na rozmanitých dětských říkankách a básničkách se mi líbila zejména jejich všudypřítomná láska, radost ze života a také hravost. Dalším důležitým mezníkem pro mě bylo studium na střední škole, kde jsme měli výbornou učitelku na český jazyk, která mě pro tento obor nadchla. Zapsala jsem se proto do literárního semináře, kde jsme začali aktivně pracovat s uměleckým textem. Zde jsem napsala svou první opravdovou báseň. Tvorba textu mě doslova pohltila. Rozhodla jsem se proto, že budu pokračovat v dalším studiu češtiny a umění. Během vysokoškolského studia jsem hodně četla, zejména českou literaturu, a poznávala rozmanité umělecké směry. Svou tvorbu jsem stále publikovala, nejprve na svých webových stránkách a v literárním časopise Divoké víno, později také v tištěných almanaších a antologiích. A protože mám kladný vztah k výtvarnému umění, rozhodla jsem se své básně také sama ilustrovat. Básnická sbírka je potom vyvrcholením mé dlouholeté práce. 

Jak trávíš svůj volný čas, když nepracuješ na svém uměleckém díle?

Ráda chodím s manželem na procházky a túry. Není proto divu, že jsme se spolu přihlásili do jedné turistické výzvy, v rámci které jsme během několika málo let zdolali všechny nejvyšší body geomorfologických celků v České republice. Byla to velmi pěkná zkušenost, protože jsme zdolali nejen krásné známé vrcholy jako Sněžka, Praděd nebo Králický Sněžník, ale také méně známá a turisticky méně známá místa jako například Almin kopec. Výhodou této výzvy byla skutečnost, že jsme se dostali na místa, kam bychom normálně nezavítali a poznali jsme velkou část České republiky. Kromě toho jsme byli na čerstvém vzduchu a udělali něco dobrého pro naše zdraví.

Jaké rady bys chtěla dát mladým básníkům a ilustrátorům, kteří se snaží najít svůj hlas ve světě umění?

Osobně mi pomohla zejména dlouhodobá radost z autorské tvorby a štěstí na všechny dobré lidi okolo mě, kteří mě, ať už vědomě, nebo nevědomě, inspirovali nebo autorsky posunuli.

POZN.: Básnickou sbírku ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA si mohou zájemci prohlédnout online na mých oficiálních webových stránkách.

Kateřina ANIMA Dušková

 

Autor: Kateřina Dušková | úterý 23.1.2024 10:00 | karma článku: 7,76 | přečteno: 142x
  • Další články autora

Kateřina Dušková

„Ničením planety Země ničí lidé sebe,“ říká básnířka Viola Jíchová

Planeta Země a lidé, láska, přátelství, porozumění, důvěra, odvaha, ale také štěstí a zdraví. To jsou témata, kterým se ve svých básních dlouhodobě věnuje básnířka Viola Jíchová, vítězka mnoha básnických soutěží.

30.1.2024 v 18:00 | Karma: 7,46 | Přečteno: 302x | Kultura

Kateřina Dušková

„Ve své tvorbě se chci podělit o krásy světa viděné mýma očima,“ říká malíř Ondřej Kočár

Maluje snová města, zátiší a portréty, kdy tvoří doslova víly portrétovaných dívek. V rámci tvorby se potom snaží docílit toho, aby jeho díla pohladila člověka na duši a udělala mu radost. Seznamte se s tvorbou Ondřeje Kočára.

9.1.2024 v 11:00 | Karma: 11,08 | Přečteno: 352x | Kultura

Kateřina Dušková

ANIMA poezie XLVI: Kreativní ostrov a Umělecké dílo

Dvě nové ANIMA básně Kreativní ostrov a Umělecké dílo se zaměřují na oslavu kreativity. Poukazují na schopnost kreativních lidí nazírat na svět okolo sebe z jiného úhlu pohledu, který může být pro ostatní velmi obohacující.

8.1.2024 v 19:08 | Karma: 0 | Přečteno: 59x | Poezie a próza

Kateřina Dušková

„Inspiraci nacházím v každém živém stvoření,“ říká výtvarnice Veronika Kolářová

Keramická tvorba je pro mladou výtvarnici Veroniku Kolářovou prostředkem, kterým ráda komunikuje se světem a předává lidem svůj pohled na svět. Za svou originální tvorbu přitom autorka získala prestižní ocenění Lidická růže.

18.12.2023 v 12:00 | Karma: 17,60 | Přečteno: 334x | Kultura

Kateřina Dušková

ANIMA poezie XLV: Harmonie a Hravost

Co je pro vás důležité ve vztahu? Pro mě harmonie a hravost. A právě tak se jmenují mé dvě nové ANIMA básně! Vypráví o tom, jak se protiklady přitahují a jak se propojují společnými zážitky a společnou životní vizí.

12.12.2023 v 13:20 | Karma: 4,90 | Přečteno: 90x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 85
  • Celková karma 7,46
  • Průměrná čtenost 605x
Mladá česká básnířka a ilustrátorka vystupující pod pseudonymem ANIMA.

Seznam rubrik