Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Ničením planety Země ničí lidé sebe,“ říká básnířka Viola Jíchová

Planeta Země a lidé, láska, přátelství, porozumění, důvěra, odvaha, ale také štěstí a zdraví. To jsou témata, kterým se ve svých básních dlouhodobě věnuje básnířka Viola Jíchová, vítězka mnoha básnických soutěží.

Co pro vás znamená tvoření?

Tvoření pro mě znamená objevování nových věcí a hledání smyslu života. Když tvořím, vypadá to tak, že si sednu, začnu psát a nezastavuji se. Jakmile skončím se psaním, tak to teprve začnu číst. Pro mě znamená psaní vlastně hledání a postupné nalézání toho, co potřebuju k životu, abych byla šťastná.

 

Pamatujete na svou první báseň?

To si pamatuji naprosto přesně. V dětství jsem měla bohužel úraz a svou první báseň jsem napsala téměř hned po tomto úrazu a stala se podnětem pro celou mou autorskou tvorbu. Touto básní jsem se pomalu dostala k otázce na konec světa. Vnímám to tak, že pečuji o to, co mám ráda. A mám ráda tento svět. Snažím se o něj proto pečovat. Je totiž krásný. Snažím se lidem skrze svou tvorbu sdělit, aby měli rádi to, co zadarmo dostali. My jsme se totiž na planetu Zemi vlastně zadarmo narodili.

Co vás v tvorbě nejvíce vedlo kupředu?

Osobně mě hodně zaujaly rozmanité literární soutěže, do kterých jsem se ráda zapojovala a podařilo se mi dokonce získat i mnoho ocenění. Jednalo se například o literární soutěž vyhlášenou literární skupinou působící v MENSE České republiky SIG Literární tvorba, kde jsem získala první místo v kategorii poezie a tři mé básně vyšly ve sborníku Po bouři. Potom ještě sborník Myšky, tužky a roboti, kde byla tématem básní personifikace. Zde vyšly také tři mé básně. Zmínila bych také literární soutěž ArtBotič, kde jsem získala zvláštní cenu poroty, mezinárodní literární a výtvarnou soutěž o cenu Jiřího Šedého, kde jsem získala první místo za originalitu nebo mezinárodní literární soutěž Praha ve 100 slovech, kde se má báseň objevila ve sborníku nejlepších příspěvků.

Přestože jste měla pozitivní vztah k literatuře, rozhodla jste se pro studium střední zdravotnické školy, absolvování kurzů masáží a fyzioterapie. Co vás na zdravotnictví zaujalo?

Dostala jsem se ke zdravotnictví vlastně náhodou. Dovedli mě k němu lékaři, které jsem obdivovala, když mě ošetřovali v dětství poté, co se mi stal již zmiňovaný úraz. Velmi mě zaujalo, jak tam všichni pracují, měla jsem tak velkou motivaci ke studiu tohoto oboru. Začala jsem se mu proto věnovat. Přestože jsem nakonec musela zdravotní školu opustit, nadále se mu věnuji okrajově, působím totiž jako masérka a terapeutka. Podobně jako láska ke zdravotnictví, tak ve mně zůstala i láska k tvorbě. Ráda jsem popisovala svět, ve kterém žijeme a to, jak ho vnímáme.

Napsala jste svou první básnickou sbírku, která ovšem nebyla publikována. Jmenovala se Básně napsané uprostřed luk a polí. Čemu se tato sbírka věnovala?

Ano, napsala jsem sbírku básní, která sice nebyla publikována, ale některé z těchto básní vyšly v mé první básnické sbírce Veselé slzy, některé bych chtěla vydat v budoucnu v mé sbírce Když děti jdou domů a některé mám zatím ještě doma v šuplíku a čekají na svůj čas.

Debutovala jste básnickou sbírkou Veselé slzy a poté následovalo mnoho dalších básnických sbírek. Jednalo se konkrétně o sbírky Doteky snů, Odlesky a hlubiny, Brána života, Na misce vah, Vánoční písně nebo Tisíc podob ticha. Jak se tyto sbírky postupně vyvíjely?

Ve svých básnických sbírkách vidím vývoj a současně zánik. Nemyslím tím ovšem svůj zánik, ale zánik civilizace. Konkrétně jsem psala o tom, že ničením planety Země ničí lidé sebe. Toto byla první cesta. Druhou cestou byla sbírka Doteky snů, ve které jsem napsala, že život, štěstí, cesta a láska se mě dotýkají jako jeden velký sen. Z útržku tohoto snu jsou potom poskládány jednotlivé básně sbírky.

Jaká jsou hlavní témata poslední sbírky Tisíc podob ticha?

V této básnické sbírce se snažím čtenářům sdělit, že ticho je pro nás darem, který se učíme poslouchat. Snažíme se po fyzické i psychické stránce vnímat okolní svět, ať už v podobě hudby, literatury, sportu nebo medicíny. Ve svých knihách se snažím vše sladit dohromady. Jednoduše kráčím jedním směrem, a jakmile se v tom směru cítím vyčerpaná, tak se zase začnu věnovat jiné činnosti. Teď jsem například odbočila od psaní poezie k hudbě.

Jaká témata se nejčastěji prolínají celou vaší tvorbou?

Země a lidé, láska, přátelství, porozumění, důvěra, odvaha, ale také štěstí a zdraví. Snažím se přitom dívat do minulosti, přítomnosti i budoucnosti. V minulosti nacházíme poučení, potom vstupujeme do přítomnosti a nacházíme svou budoucnost.

Píšete o lásce a přátelství. Co to pro vás znamená?

Mám například velkou radost, pokud se bavíme s přáteli a souběžně si vzájemně nasloucháme. Sama si potom kladu otázku, zdali můžeme tento svět nějak obohatit, nechat tady nějakou stopu, nějaké dílo, které bude žít, i když my tu už nebudeme.

Vaše tvorba je také o cestě domů, o cestě k sobě. Proč si myslíte, že je cesta k sobě důležitá?

Myslím si, že je velmi důležitá, protože ať se podívám na cokoliv, je to záležitost našeho vědomí. Často uvažuju, čím jsme a proč tu jsme. Mně se podařilo na tuto cestu dostat soustavnou prací od mých mladých let. Osobně mi pomohla k této cestě příroda a samozřejmě lidé.

Vaše tvorba je nabitá životním optimismem. V čem je pro vás optimismus důležitý?

Pro formování pozitivní budoucnosti. Za důležitý považuji ovšem i kritický pohled, který může přinést zase například uvědomění, že člověk dělá nějakou chybu. Na pesimismu se zase formuje odvaha. Je ale důležité netrápit se dlouho tím, co se nepovedlo.

Kde nejčastěji hledáte inspiraci pro svou tvorbu?

Inspiraci hledám nejčastěji v lidech a v přírodě. Vnímám to tak, že všichni kráčíme po jiné cestě, ale kráčíme do stejného bodu. Ne všichni mají dáno do toho bodu dojít. Dlouhodobě hledám rovnítko mezi člověkem a Zemí. Psala jsem například: „Člověče, vzbuď se a otevři oči.“ Myslím si, že mnozí lidé jsou pod vlivem něčeho, co brání tomu, aby se v nich probudilo to, co je jim dáno. Souběžně si myslím, že každá prožitá životní statečnost člověka mění a určitým způsobem formuje. Potom záleží na tom, jak se tomu ten konkrétní člověk přizpůsobí. A je velmi dobré, pokud mu k tomu přizpůsobení pomůže jeho okolí. Musí mít jednoduše štěstí na lidi. A v tom spatřuji štěstí. Pokud mi do života jednoduše přijdou dobří lidé, kteří tam přijít mají.

Co pro vás znamená vydání básnické sbírky?

Pro mě dopsáním jedné sbírky začíná psaní nové sbírky. Osobně nepíšu tak, aby na sebe jednotlivé sbírky navazovaly. Každá má jiný smysl a význam.

Kromě vlastních básnických sbírek se zapojujete také do almanachů.

Pozitivum almanachů vidím především v nalezení společné cesty. Nalezneme v nich motivaci, inspiraci a něco, co by normálně člověka nenapadlo.

Máte nějakou oblíbenou knihu?

Mám oblibu zejména ve zdravotnických knihách, občas přitom zabrousím do psychologie. Doma mám hodně knih na téma zdravotnictví a fyzioterapie. Jsem velmi ráda, že jsem se naučila rozumět tomu, jak funguje lidské tělo a souběžně jsem se naučila s ním pracovat.

Co pro vás znamená hudba?

Hudba pro mě znamená jedním slovem lék. Právě poslech hudby mi umožňuje souznít s tím, kdo hraje nebo zpívá. Sama se proto také aktivně věnuji hudbě. Ráda píšu texty na slavné melodie. Působila jsem také mnoho let v kapele. Nedávno nám ovšem zemřel kapelník a mé působení v kapele spolu s ním skončilo.

Aktuálně dokonce nahráváte svou hudbu. Prozradíte, o co se jedná?

Nahrávali jsme mé texty s hudbou v nahrávacím studiu v České lípě. Nahrávání bylo poměrně náročné, bylo to totiž mé první nahrávání a trvalo tři dny. Věřím ale, že to stálo za to a výsledek se bude fanouškům líbit.

Co plánujete do budoucna?

Aktuálně mi vychází nová básnická sbírka Ostrov květů. Obsahuje básně o České republice, zejména hlavním městě Praze. Jinak zmiňovaná nahrávka písní bude zájemcům k dispozici na mých sociálních sítích.

Viola Jíchová a Kateřina ANIMA Dušková na rozhovoru

 

Autor: Kateřina Dušková | úterý 30.1.2024 18:00 | karma článku: 7,46 | přečteno: 302x
  • Další články autora

Kateřina Dušková

ROZHOVOR: Básnířka a ilustrátorka Kateřina ANIMA Dušková a Chat GPT

Vydala jsem svou první ilustrovanou básnickou sbírku s názvem ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA. Požádala jsem proto Chat GPT, aby mi položil několik tematických otázek, které by zajímaly mé fanoušky. Podívejte se na jeho otázky a mé odpovědi.

23.1.2024 v 10:00 | Karma: 7,76 | Přečteno: 142x

Kateřina Dušková

„Ve své tvorbě se chci podělit o krásy světa viděné mýma očima,“ říká malíř Ondřej Kočár

Maluje snová města, zátiší a portréty, kdy tvoří doslova víly portrétovaných dívek. V rámci tvorby se potom snaží docílit toho, aby jeho díla pohladila člověka na duši a udělala mu radost. Seznamte se s tvorbou Ondřeje Kočára.

9.1.2024 v 11:00 | Karma: 11,08 | Přečteno: 352x | Kultura

Kateřina Dušková

ANIMA poezie XLVI: Kreativní ostrov a Umělecké dílo

Dvě nové ANIMA básně Kreativní ostrov a Umělecké dílo se zaměřují na oslavu kreativity. Poukazují na schopnost kreativních lidí nazírat na svět okolo sebe z jiného úhlu pohledu, který může být pro ostatní velmi obohacující.

8.1.2024 v 19:08 | Karma: 0 | Přečteno: 59x | Poezie a próza

Kateřina Dušková

„Inspiraci nacházím v každém živém stvoření,“ říká výtvarnice Veronika Kolářová

Keramická tvorba je pro mladou výtvarnici Veroniku Kolářovou prostředkem, kterým ráda komunikuje se světem a předává lidem svůj pohled na svět. Za svou originální tvorbu přitom autorka získala prestižní ocenění Lidická růže.

18.12.2023 v 12:00 | Karma: 17,60 | Přečteno: 334x | Kultura

Kateřina Dušková

ANIMA poezie XLV: Harmonie a Hravost

Co je pro vás důležité ve vztahu? Pro mě harmonie a hravost. A právě tak se jmenují mé dvě nové ANIMA básně! Vypráví o tom, jak se protiklady přitahují a jak se propojují společnými zážitky a společnou životní vizí.

12.12.2023 v 13:20 | Karma: 4,90 | Přečteno: 90x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Rozstřel Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 85
  • Celková karma 7,46
  • Průměrná čtenost 605x
Mladá česká básnířka a ilustrátorka vystupující pod pseudonymem ANIMA.

Seznam rubrik